Ukratko: roman SVINGERI je prihološko-socijalna drama o zversko-genetskim zaostacima prapredaka u psihološkom razvoju homo sapijensa, STARAC I SUNCE je roman o nesebičnoj, istinskoj ljubavi bez posesivnosti, nasuprot onom naopakom shvatanju - bićeš moja il' ničija, TRAPEZ je literatura o lepoti ljubavi bez uzvraćanja, koju majke preporučuju svojim ćerkama, NA RASKRSNICI BEZ PUTOKAZA je priča o ljubavi koju najstrašnije, naizgled nepremostive, ratne okolnosti ne mogu da obuzdaju, GDE JE LANA je roman sastavljen isključivo od dijaloga, bez izjedne reči opisa likova i situacija, zbog čega tu knjigu, izgleda, najviše kupuju drugi pisci da bi proverili mogućnost takvog načina pisanja, bez neposrednog učešća autora u raazvoju fabule, SAHARA je roman istine, humanosti, hrabrosti, surovosti i lepote, PORUKE je knjiga poezije i aforizama koja će obradovati i one čitaoce koji su zazirali od poezije, jer štivo je i njima namenjeno u skladu sa Borhesovom porukom da pisac treba da piše tako kako bi obradovao svoga čitaoca". I dalje:"Ako vas neka knjiga odmah ne zainteresuje, ostavite je... nemojte se povoditi za slavom autora!" Uvažavam takvo poimanje književnosti!

Marko Smukov


Случајан избор књиге

Loz trece izdanje

"Мисли су послушне, осећања нису. Из те чињенице резултирају за њих нерешиви проблеми главних ликова овог романа, посебно Милоша и Светлане. Нарочито што се тиче Милоша. Његов разум му сигнализира једно, осећања сасвим друго, различито од првог. Једном превагу односе мисли, други пут осећања. На тај начин у његовој психи стално се одвија тај некад тихи, али најчешће врло буран сукоб између две опције: волим не волим, желим не желим, хоћу нећу. И кад је већ превагу однело оно нећу помаља се оно друго, супротно од тога –хоћу!

И то одмах, сада и овде.

Са мислима је лако. Оне иду тамо куда их усмеравамо. Напротив, осећања су тврдоглава, каприциозна и снажна. Насупрот мислима она воде нас, а не ми њих. И кад испунимо оно што нам налажу наша осећања углавном следи кајање. Шта ми је то требало?

Осећања се хране очекивањима. То значи почивају на нади. А нада је готово увек фатаморгана. Она је варка. Лаже нас да иза линије хоризонта постоји врло доступан привлачан свет, нама намењен. Треба само коракнути и досегнути га. Али до границе хоризонта никад не успевамо стићи, јер хоризонти се смењују, иза једног следи други, исто тако варљив као и први, тачније онај претходни, јер ниједан није први нити постоји, нити је могућ последњи. Само бескрај, пуст, сив и недовољно добар за нас. Не задовољава наша осећања, очекивања, а замагљује мисли. Збуњује. Убија напокон и наду која, као што је познато, умире последња. А не може се рећи да нада умире пре нас, јер то је немогуће. Ако умре нада и ми смо мртви. После наде нема више ничега. Не остају чак ни илузије. Јер нада и илузије су сестре близнакиње.

Анкета

Да ли сте читали књиге Марка Смукова?

Афоризми

- Заједничка патња везује људе једне уз друге више него заједничка срећа;

- Будале су уверене да су срећније од других, тако мисле и тако се осећају, а то је најважније;

- У љубави као и у рату све је дозвољено? Погрешно! Бежање у рату је пораз, а у љубави победа;

- Ако мушкарац страсно љуби жену на јавном месту значи да му није супруга:

- У љубави  никад довољно поверења, а без поверења нема љубави;

- У љубави један се прави да воли, а други да му то верује, јер само тако могу да се осеећају срећним;

 - Ако последице љубави збрајамо и анализирамо долазимо до мржње. Оканимо се ћорава после, искључимо резон;

- Они који воле резонски само себе варају да знају шта је љубав;

- Љубав  је могућа у романима, у филмовима али и у - машти!

М.С.